Meteen naar de inhoud

Nederlandse gids in Porto

cropped-logo_beleefporto_HFD512.png
TOURS IN PORTO MET NEDERLANDSE GIDS
info@beleefporto.nl
+351 22 11 42 401

De Luis 1 brug

    De Luis I brug in Porto

    Het is misschien wel het bekendste beeld van de stad Porto, de ijzeren dubbeldeksbrug over de Douro rivier. De Luís 1 brug verbindt Porto met Vila Nova de Gaia, kortweg Gaia genoemd. Het is een van de zes bruggen waarmee je de rivier kan oversteken tussen Gaia en Porto. Alvast een tip: over het bovenste dek gaat de metro, maar je kan er ook over lopen. Een aanrader, de uitzichten over de rivier zijn adembenemend.. 

    Voordat we verder gaan met deze markante brug, moet er eerst een vaak herhaalde misvatting worden rechtgezet. De brug is toch gebouwd door Gustave Eiffel, dezelfde man die de Eiffeltoren in Parijs optrok, is een veelgehoorde opmerking. Nee, dat klopt dus niet. Maar Porto heeft toch een brug die door Eiffel is gebouwd? Jazeker. Alleen is dat een andere brug, ponte de Maria Pia. En die is vanuit het centrum van de stad minder goed te zien.

    Hoewel de dominante en karakteristieke dubbeldeksbrug weliswaar typische Eiffel kenmerken vertoont, heeft de oorspronkelijke ontwerper toch echt een andere naam: Théophile Seyrig. Maar hij en Eiffel waren geen onbekenden van elkaar. De van oorsprong Duitse ingenieur was een van de medeoprichters van G. Eiffel et Cie, het bedrijf van Gustave Eiffel.

    bekendste brug van porto luis 1

    Seyrig was ook betrokken bij de bouw van de ‘echte’ Eiffelbrug in Porto. De ponte de Maria Pia werd in 1877 geïnaugureerd en functioneerde tot 1991. Deze enkelvoudige spoorbrug diende specifiek voor treintransport en verbond Porto, via het station Campanha, direct met Lissabon. Terwijl de ponte de Maria Pia vooral als een geesteskind van Eiffel wordt gezien, was het zijn compagnon Seyrig die verantwoordelijk was voor het ontwerp met de typische boogconstructie.

    Toen de gemeente enkele jaren later met het plan kwam voor een nieuwe brug, waren Seyrig en Eiffel al gebrouilleerd met elkaar geraakt. Seyrig had Eiffel et Cie verlaten en ingeruild voor een Belgisch bedrijf. Zowel het bedrijf van Eiffel als dat van Seyrig dienden een voorstel in voor de bouw van de nieuwe brug. Er waren tal van inzendingen, maar het was Seyrig die de opdracht binnenhaalde. 

    Een dubbeldeksbrug was de wens van de gemeente Porto. Het was een slimme oplossing om efficiënter gebruik te kunnen maken van een brug. Het groeiende verkeer eind 19de eeuw in de stad had een nieuwe route over de rivier nodig. Tegenwoordig krioelt het verkeer dagelijks via het benedendek, als het tenminste niet onderhouden wordt, over de rivier. Voetgangers, auto’s, bussen, met soms levensmoede fietsers ertussen. 

    Uiteindelijk kon Seyrig in 1881 beginnen met de bouw van de brug. Op 21 oktober 1886 inaugureerde de gemeente, samen met Seyrig, het bovendek. Ruim 2 jaar later konden Portuenses, zoals de inwoners van Porto genoemd worden, ook het benedendek in gebruik nemen.

    Zoals eerder gemeld, is het een moeite waard om het bovendek over te steken. Het makkelijkste is om richting Sé Catedral te gaan, de prominente hooggelegen kathedraal met de 2 hoge torens. De brug ligt er vlak naast. Om als referentiepunt het centraal gelegen São Bento treinstation te nemen: loop vandaar via Avenida Afonso Henriques naar boven, richting de kathedraal. Boven aangekomen ga je niet naar rechts naar de kathedraal, maar blijf je rechtdoor lopen op Avenida Vimara Peres. Deze weg gaat vanzelf over in het bovenste deel van de Luís 1 brug. Veel plezier!